پنجشنبه ۲۷ شهریور ۰۴

اطلاعات عمومي

معرفي اختلالات باليني در كودكان

۶ بازديد

    1. بيش فعالي در كودكان :

از 7 تا 8 درصد كودكان مدارس ابتدايي به اختلال كم توجهي بيش فعالي دچار هستند . در تشخيص بيش فعالي به عنوان نشانه هاي اصلي آن مي توان به موقعيت هايي كه كودك به توجه مستمر نياز دارد ، اشاره كرد . از ساير خصوصيات مي توان به ميدان توجه كوتاه و حواس پر تي اشاره كرد . در مدرسه اين نوع كودكان قادر به انجام عكس العمل ها نبوده و نيازمند توجه بيشتري از سوي معلمين هستند. آن ها در خانه اغلب از خواسته هاي والدين پيروي نمي كنند و ممكن است براي تكميل تكاليف نسبتا ساده لازم شود والدين چند بار به آن ها گوشزد كنند . اين كودكان دچار بي ثباتي هيجاني بوده و تحريك پذير هستند . خصوصياتي كه بيش از همه در اين اختلال ذكر مي شود به ترتيب شيوع عبارت اند از : بيش فعالي ، كم توجهي كه با نشانه هايي از قبيل ميدان توجهي كوتاه ، حواس پر تي ، در جا ماندگي ، ناتواني براي تمام كردن تكليف ، تمركز ضعيف مي باشد . و همچنين تكانش گري كه نشانه هايي از قبيل اقدام قبل از انديشيدن ، تغييرات ناگهاني فعاليت ، ضعف سازماندهي و از جا پريدن در كلاس مي باشد . 

    2.اختلال يادگيري اختصاصي كودكان :

به عنوان يك اختلال عصبي رشدي مي باشد و مشخصه آن مشكلات پايدار در زمينه يادگيري مهارت هاي تحصيلي مربوط به خواندن ، بيان نوشتاري و رياضيات است كه در اوايل كودكي شروع مي شود و با توانايي هوشي كلي كودك هم خواني ندارد . روش هاي درماني و آموزشي نظير روش هاي چند حسي كه كودك از حواس مختلف يادگيري استفاده مي كند تا يادگيري بيشتر و با كيفيت بهتري انجام گيرد ، روش آموزش شناختي براي درمان اختلال يادگيري كودكان كه توجه به تغيير افكار پنهاني و رفتار آشكار است  و روش هاي ديگر كه زير نظر بهترين دكتر روانشناس كودك تهران در كلينيك روانشناسي كودك انجام مي شود .

    3. اختلال زبان :

 شامل مشكلاتي در فراگيري و كاربرد زبان در وجوه مختلف از جمله زبان شفاهي و مكتوب مي باشد . در كودكاني كه نقص زبان بياني دارند ممكن است هنگام بازگويي يك داستان با ابهام صحبت كنند و در اين كودكان زبان علامتي يا كلامي بسيار كمتر از حدي است كه با توجه به ظرفيت هوش غير كلامي كودك انتظار مي رود . در موارد شديد اين اختلال تا سن 18 ماهگي قابل شناسايي مي شود . يعني زماني كه كودك قادر نيست به طور خود به خود كلمات منفرد يا اصوات را به كار ببرد يا تكرار كند . حتي واژه هايي ساده اي نظير مامان و بابا در ذخيره واژگان فعال كودك ديده نمي شود و كودك براي نشان دادن خواسته هايش از ايما و اشاره استفاده مي كند . بعد از زبان باز كردن كودك نواقص آشكار مي شود . تلفظ نا پخته است و اشتباهات متعدد تلفظي را مي توان در اين كودكان ديد. تا سن 4 سالگي اكثر كودكان مبتلا به اختلال زبان بياني مي توانند عبارت هاي كوتاه بسازند ولي با يادگيري لغات جديد واژه هاي قبلي را فراموش مي كنند و نسبت به كودكان ديگر كند تر زبان باز مي كنند. 

   4. لكنت زبان :

لكنت زبان معمولا بين 18 ماهگي و 9 سالگي بروز مي كند . برخي از افراد دچار لكنت مشكلات زبان و تكلمي ديگر نظير اختلال آوايي و اختلال زبان بياني نيز دارند لكنت زبان به طور ناگهاني شروع نمي شود و نوعا طي يك دوره چند هفته يا چند ماهه با تكرار اصوات ، كل كلمات اول عبارات يا كلمات طولاني بروز مي كند . با پيشرفت اين اختلال تكرار ها بيشتر و بيشتر مي شود و سرانجام فرد در اكثر كلمات يا عبارات مهم دچار لكنت زبان پايدار مي شود . مداخله زود رس اهميت دارد زيرا در كودكاني كه مداخله ي زود رس دريافت مي كنند احتمال رفع كامل لكنت زبان 7 برابر بيشتر است. در موارد شديد و برخي موارد درمان نشده ، لكنت زبان الگوي ريشه داري پيدا مي كند كه در مراحل بعدي عمر اصلاح آن دشوار تر است و با ناراحتي اجتماعي و رواني قابل ملاحظه همراه است .  

   5. شب ادراري :

شب ادراري شبانه در پسر ها حدود 50 درصد شايع تر است ممكن است به صورت ارادي يا غير ارادي باشد و براي گذاشتن تشخيص ، سن تقويمي يا رشدي كودك بايد حداقل 5 سال باشد . كودك در هر سني كه باشد هرگز به علت شب ادراري نبايد مسخره و شرم زده كرد اين كار نه تنها به او كمكي نمي كند بلكه مشكلات جدي احساسي و رواني را ايجاد مي كند . از دلايل شب ادراري مي توان به موارد پزشكي ، احساسي و عاطفي ، تكاملي و نوع خواب اشاره كرد و بر اساس آن به درمان پرداخت . مشاور كودك خوب راه حل هايي براي شب ادراري هايي كه به علت مشكلات عاطفي ايجاد شده اند ارائه مي دهد و به والدين در درمان شب ادراري كودكان كمك مي كند .  

 

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.